sobota 4. dubna 2015

boží milosti, recept mé pratety


Na tento recept je skoro pět minut po dvanácté, ale Velikonoce ještě neskončily, takže jsem to stihla jen tak tak.
Boží milosti, křehké pečivo, obalované ve vanilkovém cukru se skořicí, nejlepší ještě teplé. Je to velká dobrota, která ani není nijak složitá.
Recept mám od své maminky a ta ho dostala od mé pratety, tatínkovy tety, která byla výborná kuchařka.
Ingredience:
  • 250 g hladké mouky
  • 50 g másla
  • 50 g moučkového cukru
  • 2 žloutky 
  • 5 polévkových lžic bílého vína
  • 5 polévkových lžic sladké smetany (dala jsem šlehačku)
  • nastrouhaná citrónová kůra
  • špetka soli 
  • sádlo na smažení (případně přepuštěné máslo)
  • vanilkový cukr se skořicí na obalení
Ze všech ingrediencí připravit měkčí těsto, dostatečně dlouho ho rukama hníst a hníst a hníst, hníst tak dlouho, až začne pod rukama tak jako trochu praskat, až budou puchýřky. Že je těsto těsto dostatečně prohnětené a zpracované, se pozná tak, že když se zmáčkne prstem, udělá se dolík, který opět skoro zmizí - těsto je dostatečně pružné. Pak se zabalí do fólie a dá do lednice odpočinout (klidně i do druhého dne).
Když je těsto odpočaté, vyválí se hodně tence a rádýlkem se vykrajují různě velké trojúhelníky, čtverce, obdélníky a kosočtverce.


Vykrájené kousky se pak smaží na sádle dozlatova, nechají se na papírovém ubrousku okapat a pak se ještě teplé obalují ve vanilkovém cukru se skořicí, nebo jen ve vanilkovém, nebo skořicovém cukru. Nejlepší jsou ještě teplé, ale tento luxus brzké konzumace si mohou dopřát jen ti, kteří přihlížejí a ne ti, kteří smaží, protože se musí dávat pozor, aby se milosti nespálily.



Nedávno jsem listovala v "Sandtnerce" a zjistila, že je tam také recept na boží milosti, a že to těsto je stejné, jako dělávala prateta. Jen nevím, zda to dělala prateta podle této kuchařky, nebo zda byl recept v této podobě takto všeobecně známý a rozšířený.


Ps: U většiny receptů se uvádí obalování v moučkovém cukru, ale to nemám ráda, takže když obaluji já, tak jedině v cukru krystalovém.

    4 komentáře:

    1. Dittko,voní to až sem,miluju je přesně podle Tebe,mám také její kuchařku.Budu je dělat také,jinak to nejde,vínko už koštuju které se víc hodí:-) Odpověď na dotaz je u mě .Moc Tě zdravím a těším se zase, ahoj!!!

      OdpovědětVymazat
      Odpovědi
      1. Ahoj Dajo, tenhle recept je skvělý. Viděla jsem někde i těsto s práškem do pečiva, ale to se mi moc nepozdávalo.

        Vymazat
    2. Dittu, i když se smaženému vyhýbám, téhle dobrotě bych neodolala. U nás se boží milosti dělaly v období masopustu, ty babiččiny byly skvělé!
      Hezký večer, Helena

      OdpovědětVymazat
      Odpovědi
      1. Ahoj Heleno. Máš pravdu, je to i masopustní pokrm stejně jako koblihy, ale na ty jsem si ještě netroufla. Moje maminka je dělá skvělé, jsou příšerně žravé :-)

        Vymazat