úterý 4. března 2014

čokoládová roláda neroláda

Tak jsem se prvně v životě pustila do pečení rolády a nedopadlo to zrovna nejlépe. Chuťově ano, vizuálně nikoliv. Výsledným produktem nebyla roláda, ale třípatrový řez.


Inspiraci jsem našla v kuchařce The French Kitchen od Joanne Harris. Zakopaným psem bylo pro mě srolování upečeného těsta  a to se nepovedlo. Hlavní důvod byl asi ten, že jsem korpus pekla moc dlouho. Deset minut dle receptu mi přišlo málo a tak to ani nemohlo dopadnout jinak než, že místo rolády vznikl řez.

ingredience na těsto:
  • 60 g rozpuštěné hořké čokolády
  • 50 g změklého másla
  • 150 g krystalového cukru
  • 150 g polohrubé mouky
  • 2 vejce
  • 1 polévková lžíce kávového likéru Kahlua (nebo třeba tuzemáku)
  • 2 polévkové lžíce mléka
  • špetka soli 
ingredience na náplň:
  • 250 ml šlehačky
  • 125 g bílé čokolády, nastrouhat
  • 1/2 čajové lžičky vanilkového extraktu
ingredience na ozdobu:
  • 30 g rozpuštěné hořké čokolády
  • 30 g rozpuštěné bílé čokolády
Vyšlehat do krémovité konzistence máslo a cukr, pak postupně přidávat vejce, rozpuštěnou čokoládu, sůl, likér a mléko. Nakonec přidat mouku. Těsto rozetřít na plech, vyložený pečicím papírem a péci v předehřáté troubě 10 minut. Nechat zchladnout.
Náplň je z ušlehané šlehačky, do které se vmíchá, nebo zašlehá čokoláda a vanilkový extrakt. Krém se rozetře na upečenou roládovou placku, zaroluje (pomocí pečicího papíru "utáhne", aby se nerozvinula a dá ztuhnout do chladu) a ozdobí se nastrouhanou bílou a hořkou čokoládou.

Potud recept, realita byla však jiná. Jak jsem psala už z kraje, nepekla jsem 10 minut, ale rovnou 20, aby se to pěkně upeklo a nezůstal ani kousek syrový. Když jsem si chtěla upečené těsto předběžně srolovat (jak to dělají zkušené pekařky), začalo se lámat. Rychle jsem od tohoto úkonu upustila, neb jsem nechtěla podávat drobky s krémem z bílé čokolády. Nezbylo mi nic jiného, než korpus podélně rozříznout na tři stejné části, postupně je promazat krémem a nakonec ozdobit rozpuštěnou čokoládou. Roláda to sice nebyla, ale výsledné řezy byly moc dobré.


Další odchylkou od původního receptu byl použitý druh mouky. Self-raising flour, neboli samokypřící mouka se u nás běžně neprodává, tak jsem dala jen polohrubou a bez pečicího prášku. Příště zkusím přidat lžičku prášku do pečiva a budu to péci jen 10 minut a to by v tom byl čert, aby z toho nakonec ta roláda nebyla.

8 komentářů:

  1. Ditto, ty jsi vlastne vyrobyla novy moucnik ;) Rezy vypadaji bajecne a urcite se po nich jen zaprasilo! Zdravim,Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, to mas pravdu, ze se mi povedl "novy moucnik" a zaprasilo se velmi rychle :-)

      Vymazat
  2. Ahoj Dittko,tak jaro Tě probudilo velice dobře ,sladkým moučníkem:-) Roláda,neroláda,je mi to šuma fuk,hlavně,že bude dobrá o čemž nepochybuji!!! Těh rolád je hafo:-) řezy vidím málo,takže jak píše Moňa, nový moučník.Já mám na roládu svůj prastarý recept který je bez chyby,svine se bez obtíží,jen měním přísady.Tak to vyskouším z náplni podle Tebe,zas něco nového...zdraví Dája

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dajo, sem s tím tvým receptem (předem děkuji). Náplně-krémy dělávám z tučného tvaru, do kterého vmíchám ušlehanou šlehačku, nebo většinou rozpuštěnou čokoládu do šlehačky a vyšlehat. Máslové krémy nedělám, jsou moc "unavené" tedy těžké :-)

      Vymazat
  3. Dittu, napadlo mě to samé, co Moniku. Ale jinak přesně víš, proč těsto nešlo rolovat...takže příště vykouzlíš parádní rouru :o)
    Samokypřící mouku má Marks and Spencer a viděla jsem ji i v Tescu,byly tedy šileně drahé..
    Moc zdravím, Helena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tou "parádní rourou" to moc nevidím. Mám pocit, že tohle bude jedna z kulinářských specialit, kterou nezvládnu :-) Ale kdo ví, možná to příště vyjde.
      Že ta mouka bude u nás drahá, mě napadlo okamžitě, co jsem si o ní něco přečetla. Asi se vyplatí umíchat ji v robotu. Příště to tak zkusím, až narazím na recept se samokypřicí moukou.

      Vymazat
  4. Z rolád mám strach. Ještě jsem to nezkoušela, ale myslím si, že by se mi to zarolovat prostě nepovedlo. Možná bych to mhla zkusit takhle :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem ji pekla podruhé, dodržela jsem dobu pečení 10 minut a když jsem ji potřela šlehačkou, opatrně ji svinula, tak se trochu potrhala, ale to nevadilo, protože když se pak "utahuje" jako bombón a dá se do lednice odležet, není prakticky nic poznat a to co je "špatně" zakryje se rozpuštěnou čokoládou. Tak směle do toho, když to nepůjde, sní se jako placka s krémem navrch :-)

      Vymazat