sobota 21. prosince 2013

ještě je čas upéct vánoční makový závin


Pro milovníky máku tu mám dnes specialitu z Německa - vánoční makový závin.
Pekla jsem ho již několikrát na Vánoce a měla jsem s ním velký úspěch asi taky proto, že rodina má ráda pečivo s mákem. Recept jsem si trochu upravila, ale jen tak, že makové náplně dělám jednou tolik a nepoužívám mandlový extrakt, protože ho nemám. Takže o nějaké zásadní změny receptu nejde.

ingredience na těsto:
  • 500 g hladké mouky
  • 150 g mletých mandlí 
  • 150 g studeného másla, nakrájet na malé kostky
  • 1 celý + 1 čajová lžička prášku do pečiva
  • 150 g hnědého cukru
  • 2 vejce
  • 250 g tvarohu (používám tvaroh ve vaničce, plnotučný z Lidlu)
  • 250 g rozinek (nejlepší jsou ty drobnější)
  • 110 g nasekané kandované pomerančové a citronové kůry
  • 1 polévková lžíce mleté skořice
  • 1 čajová lžička vanilkového extraktu, nebo část cukru nahradit vanilkovým cukrem
  • 1 polévková lžíce rumu
  • špetka soli 
  • trochu rozpuštěného másla
ingredience na náplň:
  • cca 400 g mletého máku
  • cca 250-300 ml mléka
  • cca 180 g cukru
  • 2 vejce, zvlášť ušlehat sníh z bílků
  • skořice
  • rum
ingredience na dokončení:
  • rozpuštěné máslo
  • moučkový cukr
Z ingrediencí vypracovat těsto (nakonec přidat rozinky a kandovanou kůru) a nechat ho v chladu odpočinout. Mezitím uvařit makovou náplň, a když je zchladlá vmíchat do ní žloutky a nakonec sníh z bílků.
Těsto rozdělit na dva díly, vyválet, potřít rozpuštěným máslem a rozetřít makovou náplň.


Pomazané těsto zavinout a dát na plech, vyložený pečicím papírem.


Péct při 160 stupních asi 1 hodinu. Pokud se začnou štrůdly během pečení moc rychle zbarvovat, neboli připékat, je nutné přes ně položit kousek alobalu a ten pak ke konci pečení sundat.
Horké záviny potřít ze všech stran důkladně rozpuštěným máslem a hojně zasypat moučkovým cukrem, vychladlé zabalit do alobalu a uložit někam do chladu.


Když jsem dělala tento závin prvně, nevšimla jsem si, že se z těsta mají udělat dva záviny. Vyválela jsem jednu velkou placku, kterou jsem horko těžko zavinula. Do dneška nevím, jak se mi ji podařilo přemístit na plech, jak se na něj vešla a jak jsem ji z toho plechu dostala neporušenou. Když jsem ji začala ze všech stran natírat máslem, zlomila se mi vejpůl. Bylo to k naštvání, ale vada na chuti to nebyla. Taky mi pokaždé závin popraská, ale nevím proč. Peču ho při nižší teplotě a stejně nakonec rupne.
Letos jsme už jednu šišku závinu snědli a rodinou se ozývají hlasy, jestli bych neupekla ještě jednu dávku...... Ne, neupekla!


Odkazy na recept:
Dadalova kuchařka
My house and garden

8 komentářů:

  1. Dittko ,tak takhle NE!!! Musíš upéct ještě jednu.co kdybych přijeka???:-) Podle toho co vidím to bude balada!Ještě jsem nikdy neviděla aby rozinky a kandys se dával takhle do těsta,já to dávala vždy do makové náplně.Moc se mi to líbí je to pro mne n



    Dittko,tak to tedy Ne! Musíš upéct ještě jeden ,co kdybych přijela??? Ještě nikdy jsem neviděla dát rozinky a kandys do těsta,vždy jsem to dávala do náplně! Vypadá skvěle a mě se zbíhají sliny,u nás musí být mačák i štola a vánočka i štrůdl! Nás mnogo:-) asi padnu ne za vlast ale za rodinu:-) tak děkan za recept ,přišel v pravý čas.Za chvíli máme generálku ve zboru,jestli dožiju ozvu se !Pa Dája



    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dajo, všechno vidíš jednou poprvé :-)). Pokud se do tohohle štrůdlu pustíš, nebudeš zklamaná. Nejlepší je pěkně uleželý 10-14 dní.

      Vymazat
  2. Dittu, to těsto je hodně podobné tvarohové štole, tu mám moc ráda, ale s tím makem bych doma moc nepochodila...
    Já bych si ale kousek dala :o)
    Moc tě zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hečo, škoda, že máš doma takové odpůrce máku, ale třeba se někdy zadaří a já ti ho naservíruji i s kávou :-)

      Vymazat
  3. Taky mi to připomíná tvarohovou štolu, ovšem s mákem to může být velmi zajímavé! U nás není problém s mákem, spíš nejsou ruce, které by jej umlely!!! Anebo musím sehnat lepší mlýnek na mák?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, že připomíná, je to asi podobné jako s lineckým těstem - to má taky spoustu variant. Tvarohovou štolu dostávám každý rok, ale faktem je, že když se na stůl nakrájí na jeden talíř štola a makový závin, zaručeně zmizí velmi rychle závin a štola zůstane (tedy, pokud se kolem stolu neposadí odpůrci máku).
      Jinak, mám dobrý mlýnek a makového mlsouna, který své ruce ochotně a rád poskytne :-)

      Vymazat
  4. Díky. Je skvělý. Doporučuji vyzkoušet alespoň jednou. Já jsem ho taky jen vyzkoušela a od té doby ho peču již několik let.

    OdpovědětVymazat