úterý 2. dubna 2013

celerová krémová polévka

Už zase ten celer. Asi bych si měla založit rubriku "celer 100x jinak", ale nemohu si pomoci, nějak jsem si tuto zeleninu oblíbila. Donedávna moje znalosti o zpracování celeru nesahaly dál, než k nastrouhání do celerovo - mrkvové pomazánky, použití do notoricky známých polévek a do svíčkové omáčky. Kdysi jsem v nějaké vývařovně dostala na talíř celer osmažený v trojobalu s bramborovou kaší, ale byl tvrdý jako šutr. Nejspíš pro to, že ho nakrájeli asi na dvoucentimetrové plátky, které neměly šanci se během smažení propéct. Následkem této zkušenosti je to, že celer v této podobě nemusím, ale celerová krémová polévka, to je jiná ...



Nejprve si je potřeba uvařit kuřecí vývar. Vývar dělám z kuřecích koster, vody, trochu soli, kousku celeru, mrkve, petržele a přidávám ještě koření - bobkový list, několik kuliček pepře, nové koření a asi 2 hřebíčky. Kostry vařím pomalu do "totálního bezvědomí" několik hodin. Vývar přecedím, oberu maso a pak udělám polévku nebo nějakou omáčku. Tentokrát jsem měla 4 kuřecí kostry a vývaru bylo až dost, ještě zbyl.

ingredience:

  • bulva celeru (necelá, kousek jsem dala do vývaru), nakrájená na větší kostky
  • asi 5 stonků řapíkatého celeru, nakrájené na větší kousky
  • 1 větší mrkev, nakrájená na kolečka
  • 2 střední brambory, nakrájené na větší kousky
  • 1 menší cibule, nakrájená nadrobno
  • kousek másla
  • kuřecí vývar
  • šlehačka
  • citrónová šťáva na dochucení
  • kuřecí maso obrané z uvařených koster
  • sůl, pepř 
Na másle zpěnit cibulku, přidat zeleninu a restovat do doby, kdy zelenina začne vonět a místy je i opečená, ale ne moc. Pak přidat nakrájené brambory, vývar, sůl a vařit, až je zelenina měkká. Vše rozmixovat, pokud je třeba, naředit vodou, znovu povařit. Nakonec dochutit solí, pepřem, citronovou šťávou a šlehačkou. Do hotové polévky přidat kousky kuřecího masa a navíc ještě několik nakrájených řapíků celeru, připravených stejným způsobem jako do celerového salátu.

Polévka je hustá a hrozně dobrá. Synek prohlásil, že je to "mňamózní" a snědl tátovi skoro celou porci s tím, že jde jenom tak trochu ochutnat.



6 komentářů:

  1. Dittko jsem chytlavá,jak je vidím ty dva baštit sbíhají se mi sliny,mám ráda takové polívky,udělám a vyskouším to je jasné.Když je polévka hustší mám ji na celý den a druhé již nedělám .Můj si papá v prácičce!Podobnou dělám z petržele kořenu,jinak stejný postup.Tak se měj a hlavně se opatruj ať jsi zdráva!Daja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Použít petržel mě vůbec nenapadlo, to spíš mrkev, budu to muset vyzkoušet. Taky mám ráda husté polívky, ty pak beru jako hlavní jídlo. Taky se opatruj.

      Vymazat
  2. Dittu, připomněla si mi nehezké chvíle ve školní jídelně...Ale paradoxně, celerová polévka s osmaženou houskou mi tam chutnala. Díky tobě ji zkusím oprášit, uvidíme, co ti moji na to. U vás se tady fakt uchytila (viz. super foto :o))
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Heleno, když se řekne školní jídelna, vybaví se mi klepající se "maso" v omáčce, šutry v čočce a rýži, hnusné něcojakorizoto a kroupy v polévce. Brrr! Tu tvoji celerovou polévku nám asi nedělali. Jinak máš pravdu - polévka se opravdu chytla a ještě lepší byla druhý den, když se pěkně rozležela. Pěkný zbytek neděle.

      Vymazat
  3. Ještě jednou,sice ho míchám mezi polívku, ale Luboš má na yutubu asi 30videí,samé krásky,myslím písničky!Dík Daja.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, taky jsem si jich pár z youtube pustila. Velmi příjemná muzika.

      Vymazat