čtvrtek 20. září 2012

podzimní dýňový koláč

Nějak to tu zanedbávám. Ne že bych nic nevařila, ale asi jsem krapet líná zasednout a napsat pár řádek. Teď jsem se trochu rozepsala na příspěvku o Míšni, tak jsem si řekla, že toho musím využít a dát v plén zase jeden recept, než ho úplně zapomenu.


Na koláč jsem použila dýni hokajdó, vážící kolem 700 g před vydlabáním semínek. Tahle dýně má jednu velkou výhodu. Nemusí se loupat.
Dýně se předem rozkrájí na menší kousky, samozřejmě až po vydlabání semen, dá se do zapékací misky, trochu pokropí vodou a miska s dýní se přikryje těsně alobalem a dá se péci při 180 stupních do měkka.

ingredience na těsto:
  • 250 g hladké mouky
  • 100 g studeného másla
  • 20 g  cukru, nejlépe nerafinovaného
  • 1 vejce
  • hrst mletých vlašských ořechů
  • čajová lžička anýzu, rozdrtit v hmoždíři nebo umlít v mlýnku na koření
  • špetka soli
Kdo se nechce zaobírat anýzem a mletím vlašských ořechů, může udělat těsto z  tohoto koláče, nebo použít jiné křehké těsto, které máte vyzkoušené a ověřené.

ingredience na náplň:
  • pečená dýně
  • 1 vejce
  • 125 g  nerafinovaného cukru
  • 1 kelímek šlehačky, nebo smetany
  • 1-2 polévkové lžíce  hladké mouky
  • šťáva a kůra z 1/2 velkého citrónu
  • 1 polévková lžíce mleté skořice
  • 2 hřebíčky+2 kuličky nového koření, umlít nebo roztlouct v hmoždíři
  • muškátový oříšek, trochu nastrouhat
  • špetka soli

ingredience na polevu:
  • 2 kelímky zakysané smetany
  • cca 2 polévkové lžíce krystalového cukru

Koláčovou formu vyložit pečicím papírem a pak křehkým těstem. Rozmixovat pečenou dýni - jde to špatně, protože dýně není moc šťavnatá, tak přidat při mixování trochu vody nebo šlehačky. Do rozmixované dýně přidat ostatní přísady, dobře rozmíchat a nalít na těsto. Péci při 180 stupních asi 40 minut. Koláč vyndat z trouby, nechat asi 30 minut chladnout, pak na něj rozetřít polevu ze zakysané smetany a dát ještě na 10 minut zapéct.


Na focení mi toho z koláče moc nezbylo, ale stačila jsem zachytit aspoň ten poslední kousek.
Protože každý máme chuťové buňky nastaveny různě, je dobré jak náplň tak polevu předem ochutnat a dle své chuti doladit. Komu přijde zbytečné polevu zapékat, nechá ji jak je. Poleva nesmí být moc sladká, ale tak akorát navinulá, aby přidala svěží chuť dýňové náplni.

8 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. ...a chuťově nebyl vůbec špatný, až jsem se divila :-)

      Vymazat
  2. Dittu, to je výzva. Od minulého víkendu umím dýňovou polévku, měla velký úspěch. Že bych pokročila o kousek dál...
    Díky za recept, moc zdravím. Helena

    PS: děkuji za komentář, myslím, že je na správném místě a jen jednou :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Helčo, polívku musím taky udělat, loni hrozně chutnala manželovi a ty zase pokroč dál a upeč koláč :-)
      S tím komentářem nevím, nevím. Já ho tam viděla minimálně dvakrát a to jsem byla ve střízlivém stavu :-)

      Vymazat
  3. koláč vypadá úplně nádherně, hned bych se zakousla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, tak honem do zeleniny a ať už se to u vás doma peče :-)

      Vymazat
  4. Ahoj Dittko,nejdříve dík za komentík,už žiju normálním shonem a koukla jsem na Tvoji promenádu po Míšni.Je to tam nádherné,líbí se mi ty domy s tím dřevem a ty kamna no vlastně vše!Před pár lety jsme byli v Rothensburgu u známých a tam je také taková architektura.Na světě je tolik krásy,že jo?Zítra jdu něco nakoupit a v zelenině mají ty dýně za33kč.Chci udělat tu polévku a možná prubnu ten koláč podle Tebe!Drž mi palce!Daja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dajo, pak dej vědět, jak to dopadlo. Chce to chutnat náplň i polevu ještě před pečením, neb každý máme jinak nastaveny chuťové buňky. Dochutit se musí tak, aby se nevytratila chuť toho přidaného koření. Tak hodně štěstí.

      Vymazat