neděle 30. října 2011

tati, z čeho jsou vlastně ty dršťky v téhle polívce?

Tento dotaz jsem položila svému tatínkovi, když mi bylo asi 9 let. Zrovna jsme večeřeli dršťkovou polévku, kterou rodiče občas donesli z obchodu. Jako spousta věcí za dob minulých, i tato polévka nebývala často, ale překvapivě byla hustá a dobrá. Tatínek mi odpověděl jen tak mezi dalším soustem polévky, "Přece z kravského žaludku". V ten okamžik jsem vylítla od stolu a vyprskla zbytek polévky do dřezu. Na hodně dlouhou řadu let to bylo moje poslední sousto dršťkové polévky.
A protože časy a lidi se mění, došlo k tomu, že jsem se doma pustila do domácí dršťkové polévky, ale ne hovězí, nýbrž jehněčí.
Nejhorší fáze přípravy je vyčištění žaludku. Protože se jedná o těžkou a náročnou práci, ráda jsem ji přenechala manželovi. Docela ho obdivuji, protože jde o velmi smrdutou činnost, do které jsem mu nezasahovala, takže vlastně ani nevím, jak se mu to povedlo a moc mu za to děkuji.


Následující množství přísad je na polévku z jednoho jehněčího žaludku, ale každá kuchařka/kuchař to celkem snadno přizpůsobí, i bez převařování, na klasickou dršťkovou.


ingredience na přípravu dršťek:
  • 1 jehněčí žaludek, cca 500 g
  • kousek mrkve
  • menší kousek cibule
  • koření - bobkový list, 2 kuličky nového koření, 5 kuliček pepře, trochu mletého zázvoru, 2 hřebíčky, 1 sušená čili paprička, sůl
ingredience na polévku:
  • uvařené a nakrájené dršťky
  • vývar z vaření dršťek
  • větší kousek cibule (dohromady 1 celá cibule), nakrájet nadrobno
  • kousek másla
  • 2 - 3 polévkové lžíce hladké mouky
  • polévková lžíce mleté uzené papriky
  • sůl
  • kmín
  • mletý pepř
  • 1 větší brambora, nakrájená na kostičky
  • cca 500 ml vývaru
  • majoránka
  • prolisovaný česnek
  • čerstvá petrželka
Očištěné a ve vodě vyprané dršťky dát do studené vody, přivést k varu a povařit asi 10 minut. Tento proces opakovat 2 - 3 krát. Takto ovařené dršťky dát opět do studené vody, přidat mrkev, cibuli, koření, sůl a vařit je do změknutí. Vývar slít, ale nevylít, dršťky nakrájet na menší kousky.
V hrnci na másle zpěnit cibuli, chvíli ji restovat až zesklovatí, přidat mouku a připravit jíšku. Do jíšky nasypat papriku a jen malou chviličku orestovat a hned zalít studeným vývarem z dršťek a rychle vymíchat metlou, aby se neudělaly v polévce žmolky z jíšky. Pak přidat druhý vývar, dršťky, nakrájenou bramboru, sůl, kmín a prolisovaný česnek. Vařit asi 20 minut, aby se polévka dostatečně provařila a změkly brambory. Nakonec se polévka dochutí majoránkou, čerstvě mletým pepřem a nasekanou petrželkou. Nejlepší přílohou je čerstvý rohlík nebo houska, ale to se v našich krajích obecně ví.

Uf, zvládla jsem to, když vám někdo ty dršťky očistí a není to až zas tak složité, jak by se někomu mohlo zdát. Nejlepší odměnou pro mě bylo to, že polévku jedl i synek a manžel prohlásil, "že tak dobrou dršťkovou ještě nejedl". Tak, snad jo.

12 komentářů:

  1. Ahoj Dittu, tak s dršťkovou polévkou jsem na tom stejně, jako si byla ty. Jedla jsem ji jen jednou, a to u maminky svého budoucího manžela (netroufla jsem si říct, že ji nejím, když ji všichni tak vychvalovali...) A myslím, že ji už nikdy do pusy nevezmu, proč bych měla jíst nakrájený froté ručník v paprikové polévce :o)
    Manžel jí miluje, vaří mu jí občas moje mamka...
    Hezké odpoledne, zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  2. A co takhle hodit žaludek do pračky? Pamatuji se, že takto moje teta prala střeva na jitrnice.
    Jinak peřji, dodatečně dobrou chuť!

    OdpovědětVymazat
  3. Helena:
    Což o to, já ji v dětství jedla až do toho památného dotazu. Ten terminus technicus, "nakrájený froté ručník", nemá chybu.
    Lezarts:
    Do pračky dáváme zavařovačky, ale u toho žaludku si nejsem moc jistá, ale možná by to stálo za pokus, díky.

    Pěkný večer, Ditta.

    OdpovědětVymazat
  4. Milá Ditko,tak já miluji drštktkovou polévku ,kupuji ale knihu již připravenou.Také je peču v troubě na česneku ,kmínu a paprice musí být křupavé,jsou baječné,dlouho už nebyly díííík za připomenutí! Daja,můj muž Tě zas pochválí ach jo....Daja

    OdpovědětVymazat
  5. Dajo, že nechám pozdravovat tvého chotě a co takhle se trochu podrobněji rozepsat o těch tvých zapečených dršťkách?
    Tebe taky pozdravuji a za recept předem děkuji.

    OdpovědětVymazat
  6. Dittko, můj muž mi tě dává za vzor ,že prý furt něco dělám je z toho binec,na co prý to mám,že to děcka budou muset pálit a vyhazovat...no,má kus pravdy...já ale někdy nic neupeču atd... no a pak to mám...ty drštky...napřed je dám do studené vody přidám kousek celeru a soli a vařím do varu, pak zcedím nechám okapat vetřu česnek a papriku,osolím a dám na pekáč z rozpuštěným máslem a olivovým olejem,dám do trouby ,na 180 a peču pod poklicí,asi 1h a půl,pak dopeču do křupava grilem nebo co máš...tak se měj a vymysli nějaký lehký recept at mám klid !!!Ahojky,Daja

    OdpovědětVymazat
  7. Dajo, tvůj muž to přehání - s tím vzorem :-))
    Jinak, mám taky dost podobný názor, jenomže když dostáváš dekorace z nehořlavého materiálu, tak ty se dost blbě pálí.
    Díky za recept.
    Měj se fajn, Ditta

    OdpovědětVymazat
  8. Dittko ,dej zas jakousi zimní polívku!!!!!Došla mi inspirace a chutě!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Dajo. Momentálně asi ještě nějaký ten den, týden, ze mě nic moc nedostaneš, ale pak se snad polepším. Ty máš určitě v zásobě nějakou tu dobrou polívku a i nějakou dobrotu navíc :-))

    OdpovědětVymazat
  10. hmmm, to nemusím a děti taky ne...manžel si ji holt dá v restauraci.

    OdpovědětVymazat
  11. Mňam, dršťkovku miluju, ale nikdo jiný ji u nás nejí. Zajímavý recept je ten na to pečení!
    P.S. Jinak zbláznit se z drštěk můžou naši psi! Milují ty prané, ale ještě víc ty zelené!!!

    OdpovědětVymazat
  12. Amelie, ty jehněčí dršky nevypadají tak dršťkovatě, tak bys to možná zvládla.

    HaF
    Ten recept od Daji mě také zaujal. Pejsky chápu, ale pro nás ten puch je dost děsný. Jinak, naše fenka taky čuchala kolem kýble s odloženýma dršťkama a nejraději by se na ně vrhla, ale to jsme jí, chudince, zatrhli.

    OdpovědětVymazat