pátek 1. července 2011

džem z černého rybízu za studena

Černý rybíz je děsně zdravý, ale málokomu chutná. Aspoň mě to tak přijde.
Na naší mini zahrádce mám jeden stromkový černý rybíz, který stačí na výrobu asi 9 skleniček džemu a ještě trochu zbude na přidání do "pečeného čaje" nebo do džemu z červeného rybízu.
Recept na tuhle dobrotu jsem před lety objevila na internetu a hned zkazila asi polovinu dávky tím, že jsem uvěřila, že ji mohu skladovat někde ve špajzu, protože má v sobě hodně cukru. Omyl. Od té doby ji dávám do lednice, kde se nekazí. Poslední skleničku si vždycky beru někdy na jaře.


ingredience:
Džem zpracovávám po menších dávkách, takže množství surovin je právě na tuto jednu dávku.
  • 250 g kuliček černého rybízu
  • 300 g pískového cukru
  • 1 polévková lžíce tvrdého alkoholu (rum, rakie, slivovice,...)
Předem si připravit zavařovací skleničky - umýt horkou vodou a dát nahřát do trouby na cca 75 stupňů.
Do mixéru nasypat rybíz a cukr a mixovat a mixovat a mixovat. Trvá to docela dlouho, několik minut. Čím déle, tím lépe, ale mixér se přeci jen krapet zahřívá, tak to s tím mixováním nepřehnat. Rybízovou hmotu nalít do skleniček, přelít alkoholem a zavíčkovat. Mixér nevymývat a dát do něj další várku.
Nelekejte se, že je džem řidší, protože zaručeně ztuhne díky vysokému obsahu pektinu v rybízu.


Tenhle džem musí být hodně moc zdravý, protože se mixuje i s jadérky a se šlupkou. Většinou, když je něco moc zdravé, nebývá moc dobré. To ale neplatí rozhodně o tomhle džemu.

v černém rybízu se zalíbilo i dvěma můrám

8 komentářů:

  1. Ahoj Dittko,už jsem čekala co nového přineseš !!!!!tak to je pro mě ůplně nové,každý rok ničím vitamíny zavařovaním a ted to vypadá slibně,jsem moc ráda tak to vyzkouším,potřebuji být totiž zdravá !!!!!takže díky Daja.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Dajo, už jsem letos přemýšlela, že třeba zkusím udělat šťávu, ale pak jsem si řekla, že u zpracování na šťávu vyhodím šlupky a zrníčka, takže už to nebude tak zdravé :-)) Tím pádem opět zvítězil džem.
    Jinak, chce to opravdu dost dlouho mixovat. Ditta.

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé, černý rybíz miluji, takže asi vyzkouším. Na vlastní úrodu budem muset ještě počkat, letos jsme jeden stromek zasadili a zatím tam toho moc není, ale na rok to snad bude lepší!

    OdpovědětVymazat
  4. HaF: Taky jsem si musela počkat asi 2-3 roky, ale od té doby je na stromku rybízu vždycky docela dost. Jinak, tenhle džem jí i synek asi od svých 7 let (to začal mít rybíz dostatek plodů).

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Dittko,já ty pecky z melounu papám prý to pročistí střeva,jak jsem sama půl melounu zhltam polévkovou lžíci misto oběda,takový jsem žrout hihihi.Daja

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, dělám to už několik let a je vynikající. Akorát nemixuju, ale jen rozmačkám a míchám, dokud se cukr nerozpustí. Větší kousky mě nevadí a do čaje nebo jogurtu mňam! A nebo jen tak lžičkuju. Mám to jen pro sebe, z rodiny to nikdo nechce. Milu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za typ na novou variantu tohoto džemu. Jinak na druhou stranu, občas je docela fajn, když zbytek rodiny něco nejí :-)

      Vymazat
  7. Naplníme skleničky,nahoru dám čtvereček mikrotenu a udělám důlek do kterého dám špetku kyseliny sorbové a uzavřu.Takto klidně skladují do příští sezony.Při otevření odstraním čtvereček s kyselinou a jime marmošku bez chemie.

    OdpovědětVymazat