sobota 2. dubna 2011

čerstvý salát s chlebovými krutony


Máme tu jaro, tělo si žádá přísun vitamínů, tak proč mu je nedopřát. Pravda, zatím máme k dispozici zeleninu z obchodu, ale to zas tolik nevadí.
Tenhle salát dělávám celoročně a složení použité zeleniny se mění dle nabídky obchodů a tuzemských pěstitelů zeleniny.



ingredience na 1 porci:
  • 1/4 hlávky ledového salátu (nakrájet na nudličky)
  • 1 střední mrkev (nakrájet na tenoučká půlkolečka)
  • 1 stonek řapíkatého celeru (nakrájet na tenoučké proužky)
  • 5 cherry rajčátek na stonku (rozpůlit nebo rozčtvrtit)
  • 1 vajíčko natvrdo (nakrájet)
  • trochu panenského olivového oleje na zakápnutí zeleniny
zálivka:
  • 2 vrchovaté polévkové lžíce bílého jogurtu
  • 1 lžíce majonézy (lze nahradit jogurtem)
  • prolisovaný česnek
  • citrónová šťáva
  • sůl
chlebové krutony:
  • 1 krajíc chleba nakrájený na kostičky (min. den starý)
  • slunečnicový olej
  • sůl
  • mletá uzená paprika


Zeleninu promíchat v míse, lehce zakápnout olivovým olejem a přelít jogurtovou zálivkou. Pak posypat nakrájeným vajíčkem. Chlebové kostky promíchat s trochou oleje, posolit a zaprášit paprikou. Dát je na zapékací misku do středně vyhřáté trouby a za občasného promíchání opéct do křupava a nasypat na salát.

Přiznám se, že nám ty chlebové krutony hrozně chutnají. Většinou dělávám pro 2 lidi  ze 3 krajíců. Dají se také zobat třeba k pivu, když sedíte s přáteli a dojdou slané tyčinky.

6 komentářů:

  1. Zdravím, já se vrhám na jídlo ,krutony sice dělám na uzené slanince ,ale salátek je skvělý jen nevím co je mletá uzená paprika?A kde se kupuje?Krásný zbytek neděličky,Daja.

    OdpovědětVymazat
  2. Dajo, krutony na slanině budou taky dobrota. Asi bych je zobala jen tak.
    Uzenou papriku můžeš koupit třeba tady:
    http://www.spanelskedelikatesy.cz/cs/spanelske-delikatesy/item-p271
    Jinak je k dostání v prodejnách koření a taky ti stánkaři-kořenáři ji mívají.
    Tady je ještě stručný popis papriky:
    "Španělská uzená paprika je oblíbená přísada v mnoha receptech ve Středomoří a hlavně ve Španělsku. Paprika se suší několik týdnů nad pomalu hořícím dubem. Výsledkem je sladká kouřová chuť".
    Hezký zbytek neděle. Ditta.

    OdpovědětVymazat
  3. Dittu, mňam! Dodělám ho hodně podobně, jen ty krutonky proženu jen toustovačem :o)Ale tvoje příprava je hodně lákavá! A musím šetřit celerem, Adam tvrdí, že ty "zelený céčka" jsou hnusný ...
    Včera jsem Františkovi záviděla svačinku, peču vločkové sušenky, ty tvoje určitě vyzkouším.
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Heleno, ten chleba z trouby vydrží v salátu déle "křupavý". Mě to tak aspoň přijde. Používám chleba normální, ne ten toastový. Ty "hnusný zelený céčka" zkus nakrájet na hodně tence, ta chuť se pak víc ztratí. Adama docela chápu, že bych musela jíst větší kusy řapíkatého celeru v salátu, tak to asi taky ne.
    Ty sušenky jsem dělala prvně, protože recepty, které jsem někde našla mi přišly moc přeslazené, ale tyhle jsou ok. Na druhý den zbyly jenom 4 ks a ty mě přišly lepší než ty čerstvý, byly krásně měkoučký. Dobrou, Ditta.

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravím Ditko , jak ti je?Mám obavu ,není tu žádný nový recept,dělala jsem ten salát přišli mě navštívit ještě jsem přidala mržený hrášek a kukuřici aby bylo víc a snědlo se to v mžiku !Běžně nás je12,a většinou více,tak se prosím uzdravuj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Daja-duha

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Dajo, děkuji za optání. Bacilů jsem se už skoro zbavila, s kolenem to bude horší, ale jsou blbější nemoce a úrazy. No jo, s tím vařením je to teď slabší. Snad něco spáchám do konce týdne a pak to sem dám.
    Jsi dobrá, že vaříš běžně pro 12 jedlíků. Na tolik a víc lidí jsou recepty Dobromile Rettigové :-))
    Hezký den, Ditta.

    OdpovědětVymazat